Ewald Dahlskog - målaren som inte bara ville måla.

Ewald Dahskog är mångsysslaren som inte förstår anledningen till att begränsa sig till en konstart. Konst som måleri, glas, intarsia och keramik fyller Ewald Dahlskogs liv.

Ewald Dahlskog föds i Stockholm, och går mellan 1908 och 1912 på Tekniska Skolan - nuvarande konstfack - för att sedan fortsätta fyra år på Konstakademien. Debututställningen visar ett måleri i lätt expressionism. Det är Cézanne och Matisse som påverkar.

Efter första världskriget drar konstnärerna söderut igen. Dahlskog reser till Frankrike och Italien och ser de klassiska målningarna i original. Hans måleri blir renare och klarare. Tunisien är ytterligare ett resmål. Här är motiven med exotiska och blir influens även för hans intarsior.

1926 får Ewald Dahlskog i uppdrag av Kosta glasbruk att rita konstglas till New York och The Metropolitan Museums utställning av svenskt konsthantverk. Kostaglaset skall ta upp kampen med Orrefors succé. Han har en månad på sig. Resultatet blir djupa snitt i tjockt, ofärgat kristallglas och enkla, ibland nästan abstrakta motiv av djur och växter. Tvärtemot allt annat. Kritiken jublar och hyllar Dahlskog, men publiken, köparna, förstår inte. Och redan efter tre år upphör samarbetet med Kosta.

Samma år, 1926, får Ewald Dahlskog uppdraget att göra förlagor till intarsiadörrarna i det nya Konserthuset i Stockholm. Intarsia - att skära och lägga in olika träslag till ett motiv - är i Sverige lika med möbelutsmyckning. I Dahlskogs händer blir intarsia en självständig konstart. Han har öga för det dekorativa och kallas nydanare av kritiken. Intarsian blir ett viktigt inredningselement; Dahlskog får en rad offentliga uppdrag och blir internationellt känd.

Från 1929 till 1950 skapar Ewald Dahlskog keramik för Bobergs Fajansfabrik i Gävle. Hans keramik, både konst- och praktisk produktion, är ofta stram och ren. Den ställs ut för första gången på Stockholmsutställningen 1930.

Under hela sitt liv reser Ewald Dahlskog för att hämta motiv till sitt måleri. Ofta till medelhavet, men också till Västkusten och Norge, där målningarna ofta skildrar fiskarnas vardag. Utställningarna avlöser också varandra i jämn takt.

1953, tre år efter Ewald Dahlskogs död, presenterar Konstakademien en minnesutställning över denne konstnär som inte nöjde sig med en konst.


(FS 1991)